Pri
govorjenju o tem evangeljskem svétu, ki lahko postane tudi zaobljuba, pogosto uporabljamo
različne besede, na primer: celibat, deviškost, popolna zdržnost, čistost. Zato
mnogi mislijo, da so sinonimi. Vendar ti pojmi ne pomenijo isto. Označujejo
namreč popolnoma različne stvari. Celibat pomeni stanje človeka, ki ni poročen
in se tudi ne namerava poročiti. Telesna deviškost izključuje spolno dejanje.
Popolna zdržnost izključuje hoteno uresničitev kakršnega koli spolnega dejanja.
Čistost pa pomeni sposobnost obvladovanja svoje spolnosti tako, da se jo lahko
svobodno uporablja po razumskem spoznanju in uvidu vere v okviru izbranega
življenjskega stanu. Čistost torej ni enaka nobenemu od prejšnjih stanj, čeprav
jo vsako od njih zahteva. Po krščanskem prepričanju je namreč obvezna za
vsakega človeka in toliko bolj kristjana. Naj bo celibater, devica, poročeni
ali vdovec – za vsakega je prav čistost krepost, ki mu pomaga po pameti in po
veri prav živeti dar njegove spolnosti.
Spolno
nagnjenje je »človeško«, torej pojmovano in udejanjeno na človeku primeren
način, kolikor je vključeno v celovitost delovanja osebe. Je najprej velik dar,
ki ga prejmemo za lastno uresničenje in uresničenje človeške družine. Dar, ki
je nujno vedno in povsod, da je »človeško« uresničen, uporabljen v pravi
ljubezni do sebe in drugih. Kdor ga uporablja samo zaradi lastnega sebičnega
užitka, ga zlorablja; a bi grešil prav tako tudi tisti, ki bi ga zaradi strahu
ali zaničevanja »odstranil« iz svojega življenja.
Kadar
je torej čistost resnična drža svobodnega človeka, razodeva predvsem njegovo
sposobnost pristno ljubiti in v izraz ljubezni vključiti na primeren način tudi
svojo spolnost. Čist je vsakdo, ki predre lupino svoje sebičnosti, izstopi iz
začaranega kroga iskanja samega sebe in se je sposoben darovati brez pridržkov
kot celostna osebnost.
Tudi
zdržnost je zelo pomembna sposobnost, s katero gospodujemo spolnemu nagonu.
Človeku pomaga doseči krepost čistosti, ker mu dovoljuje, da tudi svojo spolno
moč uporabi kot izraz ljubezni, ko jo vključuje v svoje življenje ljubečih
čustev in odnosov. Brez zdržnosti ni čistosti. Kdor se namreč ne zna »zdržati«,
nujno postane prej ali slej suženj poželenja, ki slepo teži po zgolj lastnem
užitku.
Zdržnost
kot gospodovanje spolnemu nagonu mora postati »čistost«, ki je način svobodne
in radostne ljubezni. Le-ta se nato preoblikuje pri poročenih v »zakonsko
ljubezen«, ki pomeni uresničenje popolnega darovanja sebe zakoncu; pri
posvečeni osebi pa v »deviškost«, ki pomeni uresničenje njene zaročniške
ljubezni do Jezusa Kristusa v Cerkvi.
Tako
lahko razberemo, da so celibat (neporočenost zaradi Božjega kraljestva),
telesna nedotaknjenost (deviškost) in zdržnost vrednote, ki se nanašajo na
čistost. Ta pa je človeku lasten način ljubezni, kolikor je spolno bitje. Čist
človek gre drugemu naproti s celovitostjo svojega telesno-duševno-duhovnega
bitja. Kadar je ta način ljubezni celosten (totalen), je tudi izključujoč. Na
ta način more človek ljubiti eno samo osebo. Osebo, ki je drugačna od njega in
ki ga dopolnjuje; v njej se najde in njej more podariti svojo polnost, kajti
čuti se, da je k njej popolnoma usmerjen. Čistost je ljubezen, ki noče iskati
lastnega užitka v sebi in v drugem, ampak izroči bratom vse zaklade svojega srca
tako, da se ob njih morejo vsi bogatiti, ne da bi jim kdo ostal zasužnjen. Na
ta način se ljubezen osvobodi nenehne zagledanosti vase, ki bi jo mogla
zatemniti, in postavi na plano svojo najresničnejšo in najglobljo raven, ki je
zastonjski dar. S čistostjo želimo najodločneje poudariti, da »drugi ni moj«.
Zato nimamo pravice, da bi ga imeli za plen, ki naj bi ga osvojili, ali za
orodje, ki ga lahko uporabimo zase. V svoji človeški veličini je tudi »drugi«
toliko vreden kot mi. Gledamo ga z občudovanjem in veseljem, a se ga ne želimo
polastiti.
Normalno
in naravno se to razvije v zakonski odnos med ženo in možem. Kdor pa tovrstno
ljubezen po nadnaravnem klicu in nagibu usmeri v osebo Jezusa Kristusa in po
njem v vse druge, pa izbere eno izmed oblik posvečenega življenja.
Ni komentarjev:
Objavite komentar