Ponovimo:
pokorščina se nanaša predvsem na naš odnos z Bogom in na nujnost, da se damo
voditi darovom, ki nam jih je on podaril. Zato je krščanska pokorščina pozitivna krepost. Pri njej ni bistveno,
da »ne izpolnjujem« svoje volje, ampak da »izpolnjujem« Očetovo voljo. Seveda
je pokorščina tudi žrtev. Toda ta ni njen cilj, ampak le potrebno sredstvo za
njeno uresničevanje. Njen cilj je biti deležen Božje volje, ki je odrešenje
vseh ljudi, in tako izpopolniti našo konkretno podobnost z Bogom. To pa ni
žrtev, temveč uresničitev.
Prvi
menihi so kmalu odkrili, da najbolj nevaren »svet« ni tisti »zunaj«, ampak
tisti, ki ga nosimo v sebi. Potrebno je izkoreniniti lastni egoistični »jaz«,
svoj napuh. To so mogli storiti predvsem tako, da so podvrgli svojo voljo
sredniku. Od tu izvira odkritje pokorščine in njene temeljne pomembnosti v
redovnem življenju. Bistvo redovne pokorščine je prav v sredništvu med
posameznikom in Bogom. To sredništvo mu pomaga videti to, kar ima, še bolj pa
to, kar je. Tako more z žrtvovanjem česa, kar ga največ stane - lastne volje in
svobodne odločitve - podariti Bogu ne le svojo lastnino in ljubezen, ampak
samega sebe v celoti.
Še
en razlog je bil, ki je v zgodovini redovništva dal pokorščini primarni pomen:
povečala se je potreba po bratski skupnosti, ki naj bi posnemala prvo krščansko
skupnost v Jeruzalemu. V skupnosti apostolov je bil Jezus vidno navzoč, v
jeruzalemski skupnosti je navzoč v apostolih, v redovnih skupnostih pa v
predstojniku. Kristus vsekakor vedno ostaja glava in središče občestva; tisti,
ki ga predstavlja, je le razodevanje njegove navzočnosti in delovanja.
V
redovni skupnosti je predstojnik »prvi med enakimi« in mora skrbeti za skupno
dobro (avguštinsko izročilo). Posamezni člani se v skupnosti ne smejo izgubiti,
ampak mora vsak ostati to, kar je. Do predstojnika morajo gojiti zaupen in
sinovski/hčerinski odnos (benediktinsko izročilo). Predstojnik pa mora
koordinirati poslanstvo skupnosti in po potrebi poseči na skupnostno ali osebno
področje (apostolsko izročilo).
Ker
gre pri pokorščini za sredništvo človeka in naj bi predstojnik bil zvest
interpret volje Boga, ga to zavezuje k tesni povezanosti z njim, saj redovna
skupnost želi na najboljši način skupaj odgovarjati »da« Očetovemu načrtu, ki
se je razodel v Kristusu. Zato je skupnost pokornih oseb. Med predstojnikom in
podrejenim je seveda razlika, a ne v tem, da predstojnik bolj ukazuje, ampak da
je poklican k večji poslušnosti. V svojo pokorščino priteguje druge tako, da
ustvari edinost hotenj in občestvo življenja ter brezpogojno pripadnost vseh
Očetovemu načrtu znotraj njihove karizme. Predstojnik ne bi smel ukazovati
drugače kot iz poslušnosti Božjemu načrtu. Zato ne uresničuje svoje pravice,
ampak izpolnjuje dolžnost.
Taka
pokorščina, ki je zvestoba dani zaobljubi, je vaja v zaobljubi, hkrati pa v
kreposti. Ti dve se obojestransko dopolnjujeta in si pomagata: ubogam, ker sem
naredil zaobljubo, toda zaobljubo sem naredil, da ubogam kot Jezus. Pokorščina
bo toliko bolj popolna, kolikor bolj je notranje sprejeta in kolikor jo bodo
spremljale druge kreposti, predvsem ljubezen.
Zaobljuba
pokorščine ima svoj temelj v krstu. Odkar je bil kristjan vključen v Kristusa,
ne pripada več sebi, kajti Kristus je postal edini gospodar njegovega
življenja. Cilj redovne zaobljube je, da uresniči to temeljno krstno zahtevo s
pomočjo »sredništev«, ki redovniku »olajšajo« pot. Da bi mogel v vsem ubogati
Boga (kar je dolžnost vsakega človeka!), se redovnik obveže, da bo uporabljal
posebna sredstva in naredi zaobljubo, da se onkraj ozkih mej zapovedi podredi
človeku, da bi mu pomagal v vsem izpolnjevati Očetovo voljo. Ne naredijo torej
zaobljube pokorščine Bogu, ampak zaobljubijo pokorščino človeku, da bi bili
bolj pokorni Bogu. Cilj, ki ji daje
smisel in odlično vrednost, je pokorščina Bogu, toda njej lastno sredstvo je podvrženje predstojniku.
Seveda pa mora imeti redovnik v tem »podvrženju« namen, da se njegova volja
združi z Božjo voljo, ki se mu kaže po posrednikih, in da jo z zavzetostjo
izpolni. Če ukaz sprejme zgolj kot prisilo in ga le materialno izpolni, je
jasno, da pokorščine Bogu ne »živi«. Zaobljuba pa izgubi svoj namen in pomen.
Ni komentarjev:
Objavite komentar